Developerská spoločnosť PASEO DEVELOPMENT už vo februári 2017 predstavila mestskej časti KVP svoj zámer vypracovať štúdiu, ktorá má zmeniť nevyužívané a zanedbané trávnaté plochy pozdĺž Moskovskej ulice na komplexný a funkčný areál s promenádou, trhoviskom, bazénom, športovou halou, zelenými plochami, stromami a podobne.

Samozrejme, investor by tieto zmeny nerealizoval len tak, z dlhej chvíle a altruizmu, investor chce zarobiť, čo je úplne v poriadku. Preto na danom území chce stavať tiež byty. Ide o cca 350 bytov, ktoré vytvoria investorovi priestor na to, aby celú oblasť skultivoval.

Investor sa tiež zaviazal skultúrniť a revitalizovať trávnaté plochy pod Jasuschovou ulicou a pozdĺž Povrazovej. Na Povrazovú má ísť nadzemná lávka pre peších a to tak, aby sa z Klimkovičovej dalo dostať na Povrazovú alebo Dénešovú bez toho, aby sme museli prechádzať cez 4-prúdovú cestu. Hlavné výhody tejto štúdie/projektu sa ukazujú v tom, že celý projekt sa nesie v EKO duchu, čo znamená čo najviac upravenej zelene, stromov, všetky novovystavané budovy budú mať podzemné parkoviská, všetky byty budú mať svoje podzemné parkoviská v cene bytu. Investor chce využívať všetku spadnutú vodu, podzemné a polopodzemné zapustené kontajnery (ako sa na 21. storočie patrí), priechodná zelená strecha športovej haly, psie toalety atď.

Niektorí obyvatelia s výstavbou súhlasia, iní nie. Epicentrum nesúhlasu je, samozrejme, na Klimkovičovej ulici, ktorých sa výstavba dotkne najviac. Väčšina hystérie sa točí okolo klamstiev a zavádzaní, veľkú úlohu zohráva aj zastrašovanie a nevedomosť.

Parkovanie

Obyvatelia dotknutých ulíc sa boja, že prídu o parkovacie miesta, keďže obyvatelia nových bytov im zaberú ich staré miesta. Preto developer deklaruje, že každý byt bude mať v cene jedno podzemné miesto a 2 a viac izbové byty dokonca 2 podzemné miesta. Pýtate sa, kto zaručí, že obyvatelia nových bytov budú parkovať v podzemí, keď môžu parkovať pri ceste? Ja sa pýtam, kto by parkoval pri ceste, keď môže v podzemí, kde má ISTÉ miesto a je chránený pred krádežou, vandalizmom, v zime pred zimou, v lete pred horúčavou, pred obúchanými dverami atď.. Je jasné, že každý by využil parkovanie pod vlastným bytom radšej, ako vonku na verejných parkoviskách. Navyše ako kompenzáciu za zástavbu sa investor zaväzuje vybudovať o 100% viac nových verejných parkovacích miest pre doterajších obyvateľov, čím sa zvýši počet miest zo 160-170 na nejakých cca 300. Tomu sa hovorí win-win situácia.

Zeleň

Obyvatelia sa boja o svoju zeleň. No skutočnosť je taká, že je tam neudržiavaná zeleň, ktorá sa nedá využívať na prechádzky, na hranie, kočíkovanie a pod. Po realizácií projektu bude tej zelene jednoznačne menej, keďže rozloha budov nepustí, avšak zeleň, ktorá ostane, bude využiteľná. Budeme sa tam vedieť prechádzať, alebo sadnúť si do trávy či poprechádzať sa v parku. Pre mňa to má ďaleko využiteľnejšiu hodnotu, ako škaredá neudržiavaná zeleň plná psích exkrementov, kameňov, drôtov a kadečoho iného.

Zahusťovanie

Obyvatelia už nechcú ďalšie obytné domy, no máloktorý z nich tuší, že podľa platného územného plánu schválenom v roku 2008, je pod ich oknami stredisko polyfunkcie, čo znamená, že aj keď z okna vidia zeleň, je len otázka času, kedy tam bude stáť nejaká polyfunkcia. Regulačný plán hovorí o 3 veľkých budovách a parkovisku. Môže to dopadnúť tak, že tam niekto s najväčšou pravdepodobnosťou postaví obchodné centrum/kino/biznis centrum, alebo logistické centrum, ako sa to stalo na Ťahanovciach. To všetko územný plán dovolí a nikto sa obyvateľov nebude pýtať, hlasuje o tom zastupiteľstvo v meste. Štúdia, ktorú predstavilo PASEO je na zahusťovanie citlivá. Myslí na súčasných obyvateľov, aj preto sú bloky pred Klimkovičovou navrhnuté ako 6-poschodový, vedľa neho 2-poschodový BD a tak na striedačku. Ak niekto tvrdí, že projekt je fajn ale nie na sídlisko, ja tvrdím opak, takéto projekty patria práve na sídlisko, a nie rúbať lesy, ničiť polia, atď, to miesto je ideálne na rozvoj sídliska. Aby sa sídlisko priebežne obnovovalo a mladlo. Nie aby sa rozvoj zastavil a sídlisko zostarne.

Prečo nie park a fontána ale byty?

Často zaznieva otázka, prečo by tam nemohli byť parky alebo fontána, dokonca les :) Je to jednoduché, okrem toho že je tam platný územný plán, ktorý hovorí, čo na danom mieste má byť, sú na tomto mieste okrem mestských pozemkov aj pozemky cca 500 súkromných vlastníkov. Vykúpenie týchto pozemkov by stálo mestskú časť okolo 1 milióna eur, čo by znamenalo, že 5-10 rokov by sa na KVP neurobilo nič, nekosilo by sa, neupratovalo by sa, neopravovali by sa chodníky, neupravovali by sa detské ihriská, proste absolútne nič. Preto na to mestská časť nemá, nielen na výkup, ale ani na revitalizáciu, ktorá by pohltila ďalšie obrovské peniaze. Preto investor.

Cena nehnuteľností stratí hodnotu

Tiež sa stretávam s argumentom, že nehnuteľnosť stratí na hodnote. Dovolím si nesúhlasiť, cenu nehnuteľností okrem iného tvorí položka tzv. občianska vybavenosť, ktorá je momentálne na Klimkovičovej takmer nulová. Pokiaľ sa projekt zrealizuje tak, ako je predstavený, ceny nehnuteľností na Klimkovičovej, po výstavbe, jednoznačne narastú lebo to bude najlukratívnejšia oblasť na bývanie v Košiciach s perfektnou občianskou vybavenosťou hodnou 21.storočia.

Špina a obmedzenia počas výstavby

Ďalším argumentom proti sú následky stavania. Pričom väčšina tých, ktorí týmto argumentujú ani netušia, že PASEO stavia už pár rokov projekt PASEO I, a nijako to obyvateľov nenarušilo, dokonca o tom ani netušia. Naviac developer tvrdí, že bude stavať na etapy, nie všetko naraz, aby to nemalo negatívny dopad na obyvateľov Klimkovičovej ulice.


Aby som nebol veľmi optimistický, celý projekt prináša svoje negatíva

Ako prvé negatívum vnímam, že projekt určite zhustí premávku áut v okolí Moskovskej a Klimkovičovej (často spomínaná dynamická doprava). S tým treba rátať, a stane sa tak či s projektom či bez, len projekt PASEO to urýchli, je na nás všetkých aby sme začali viac využívať MHD (aj keď s DPMK to nie vždy ide) a viac chodiť pešo či na bicykli. Za ďalšie mínus považujem to, že developer nemusí dodržať 100% z toho čo povie. Kým to nie je zmluvne dohodnuté, nie je to vymožiteľné.

Ja projekt vnímam na 80% pozitívne, 20% negatívne. Projekt ako celok bude pre sídlisko obrovským plusom, ktorý pravdepodobne pôjde príkladom ostatným mestským častiam.

Napriek tomu, na základe platného územného plánu dnes nie je otázkou či stavať, ale čo stavať. A ja som si istý, že MČ už tak dobrú ponuku mať pravdepodobne nebude. Ak to odmietneme, je len otázka času, kým túto plochu využije niektorý obchodný reťazec a môžeme zabudnúť na perfektnú občiansku vybavenosť, park, zeleň atď. Dôkazom, je terajšia autoumyvárka. Pýtal sa vás jej majiteľ na názor, keď ju tam staval?

Autor je obyvateľom sídliska KVP a je členom Finančnej komisie a rozvoj mestskej časti a podnikania a taktiež Komisie výstavby, dopravy a životného prostredia MČ KVP

Zdroj fotiek: tvkosice.sk

Ak sa vám článok páčil, podporte ma jeho zdieľaním.